Przed nami kolejne spotkanie networkingowe, współorganizowane przez program „Firma z zasadami”. O tym, jak się przygotować do takiego wydarzenia oraz jakie zasady podczas niego panują – już wiecie. Warto jednak pamiętać, że networking nie kończy się wraz z naszym wyjściem ze spotkania. By był skuteczny, trzeba pamiętać o kilku istotnych rzeczach.

Tak naprawdę samo spotkanie networkingowe służy zdobyciu nowych kontaktów biznesowych, ale o tym, czy będą one długotrwałe i przerodzą się w realną współpracę, zależy w dużej mierze od tego, co zrobimy z tymi kontaktami już po spotkaniu. Oto kilka najważniejszych zasad, które pomogą Wam z utrzymaniu relacji z nowo poznanymi przedsiębiorcami.

1. Opisz wizytówki
Po powrocie ze spotkanie opiszcie wizytówki, jakie otrzymaliście od innych przedsiębiorców. Najlepiej zrobić to jeszcze tego samego dnia, aby nie zapomnieć, czym dokładnie zajmują się poznane osoby, jakie mają doświadczenie i o czym rozmawialiśmy na spotkaniu. Notatki może zrobić na przykład na odwrocie wizytówki, jeśli jest na niej miejsce.

2. Załóż rejestr kontaktów
Jeśli planujemy uczestniczyć w spotkaniach networkingowych cyklicznie (a tak jest najskuteczniej), warto założyć coś w rodzaju rejestru kontaktów. Może to być grubszy wizytownik, ale równie dobrze sprawdza się zwykły dokument word czy excel. Notujmy nasze spotkania, opisujmy krótko osoby oraz prowadzone przez nich firmy. Uzupełnijcie listę o adres strony internetowej i inne dodatkowe informacje, które przydadzą się wam podczas kolejnych spotkań lub podczas przyszłej współpracy.

3. Pogrupuj poznanych przedsiębiorców
Na spotkania networkingowe przychodzą właściciele różnych firm z różnych branż. Każda znajomość jest cenna – może być przydatna nam lub naszym znajomym. A przecież o to chodzi w biznesie, żeby polecać się nawzajem. Pogrupujcie więc poznanych przedsiębiorców na tych, którzy są bezpośrednio związani z Waszą branżą lub mogą być w przyszłości Waszymi klientami i na tych, którzy działają w odmiennych branżach. Wyłońcie też tę osobę, która Waszym zdaniem ma najszersze kontakty biznesowe. W przyszłości może Wam ona pomóc dotrzeć do przedsiębiorców, na których bardzo Wam zależy.

4.  Podziękuj za spotkanie
Najlepiej tego samego dnia po powrocie ze spotkania networkingowego (najpóźniej dzień po spotkaniu) podziękujcie mailowo wszystkim, z którymi udało Wam się porozmawiać. Mail nie musi być długi. Ważne, żeby był spersonalizowany i by osoba, która go otrzyma, szybko skojarzyła go z Wami. Treść maila może brzmieć:

Dzień dobry Panie Tomku, poznaliśmy się wczoraj podczas spotkania networkingowego organizowanego przez „Firmę z zasadami”. Cieszę się, że udało nam się zamienić kilka słów. Bardzo dziękuję za cenne wskazówki dotyczące współpracy z kontrahentami z Rosji. Mam nadzieję, że jeszcze pojawi się okazja do wymiany doświadczeń. Gdybym i ja mógł Panu w czymś pomóc – proszę dać znać. Z pozdrowieniami, Krzysztof Kowalski.

W takim mailu można także zaproponować spotkanie lub rozmowę na Skype, zwłaszcza wówczas, gdy podczas spotkania networkingowego nie udało się Wam omówić wszystkich interesujących zagadnień.

5. Nie sprzedawaj. Postaw na relację
To bardzo ważne. Po spotkaniu nie przechodźcie od razu do zawierania transakcji, nie sprzedawajcie swoich produktów czy usług świeżo poznanym osobom. Na pierwszym miejscu stawiajcie na relację, nie zysk. Dajcie się poznać, dajcie się polubić. Relacja biznesowa pojawi się naturalnie.

6. Bądź pomocny
Ten punkt silnie wiąże się z poprzednim. W utrzymaniu relacji pomogą spotkania, maile czy telefony. Oczywiście nie chodzi o to, by spotykać się z nowo poznanymi przedsiębiorcami co tydzień. Wystarczy, że od czasu do czasu wyślecie maila i ciekawą informacją, zadzwonicie poinformować o kolejnym spotkaniu networkingowym albo innym biznesowym wydarzeniu.

7. Buduj społeczność
Wykorzystajcie media społecznościowe i zaproście poznanych przedsiębiorców do grona swoich znajomych na Facebooku lub do sieci kontaktów na LinkedIn. Dzięki temu będziecie na bieżąco z tym, co dzieje się u Waszych nowych znajomych. Oni również będą widzieli, jak rozwija się Wasz biznes a w razie potrzeby zgłoszą się do Was, by rozpocząć w współpracę. Trzeba pamiętać jednak, że wszystko, co zamieszczamy na swoim profilu, jest widoczne dla innych i wpływa na nasz wizerunek. Warto więc dostosować profil na Facebooku do potrzeb biznesowych.

A tymczasem do zobaczenia 13 listopada w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym, w restauracji Eureka, na kolejnym spotkaniu networkingowym przedsiębiorców chrześcijańskich. Startujemy o godzinie 7.30!

Zobacz więcej artykułów na blogu
Obserwuj

Dodaj komentarz